Deficitul de fier și surse de fier

shutterstock_113772884

Cel mai important rol al fierului este reprezentat de capacitatea hemoglobinei de a purta oxigenul de la plamani in restul corpului, fierul fiind o parte importanta a acesteia. Acesta ajuta muschii sa stocheze si sa foloseasca oxigenul. Lipsa acestuia provoaca anemie.

Fierul este prezent in foarte multe enzime si este folosit de celule in multe procese metabolice. Enzimele sunt foarte importante in digestie si in foarte multe alte reactii ce au loc in corpul nostru.

Fierul din produsele vegetale (fructe, legume, cereale) se absoarbe mai greu, insa organismul poate avea multiple beneficii ca urmare a consumului acestor produse (aport crescut de vitamine, antioxidanti, minerale si fibre), cum ar fi:
– fructe deshidratate: prune, stafide, caise
– legume: fasole uscata, soia, linte, mazare uscata
– seminte: alune, nuci, susan
– legume verzi: broccoli, spanac, napi, salata verde, praz
– cereale integrale: orez brun, tarate, ovaz, grau.

Absorbtia fierului din vegetale poate fi semnificativ crescuta (de pana la 3 ori) prin combinarea salatelor, fasolei, cu bucati tocate marunt de carne rosie sau de pui.
Segmentul principal de absorbtie a fierului este duodenul, insa cantitati mici pot trece si prin alte regiuni (stomac, ileon); absorbtia fierului este facilitata de aciditatea gastrica si de vitamina C. exista si situatii in care utilizarea digestiva a fierului este diminuata: post rezectie gastrica, in starile dehipoclorhidrie (caracterizate prin scaderea aciditatii sucului gastric), in prezenta excesului de grasimi si de celuloza din dieta.

Advertisements